اخبار و مقالات

آیا ماست پروبیوتیک خواص ویژه تری نسبت به ماست معمولی دارد؟
تاریخ انتشار : 1397/6/24 ساعت 09:49:58
بسته سلامت ؛‌

آیا ماست پروبیوتیک خواص ویژه تری نسبت به ماست معمولی دارد؟

این روز‌ها وقتی برای خرید ماست وارد فروشگاه‌های مواد غذایی می‌شویم با الفاظی مانند بیو ماست، ماست پروبیوتیک یا پروماس روبرو می‌شویم.
آیا ماست پروبیوتیک خواص ویژه تری نسبت به ماست سنتی یا معمولی دارد؟به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: پروبیوتیک‌ها میکروب‌های زنده‌ای هستند که با افزودن مقادیر کافی آن‌ها به ماست موجب بروز اثرات مفید در بدن میزبان می‌شوند؛ این میکروارگانیسم‌ها نه تنها بیماری زا نیستند بلکه در طول عبور از مجاری گوارشی زنده و فعال هستند و منجر به افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود.
آیدا نجفی ادامه داد: پروبیوتیک‌ها به صورت مکمل‌های به شکل پودر، قرص یا شربت و به صورت مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها مانند ماست، شیر و پنیر مصرف می‌شوند.
او با اشاره به این نکته که همه ماست‌ها دارای میکروب‌های پروبیوتیک نیستند، یادآور شد: ماده موسوم به مایه ماست (استارتر ماست) پروبیوتیک محسوب نمی‌شود و نمی‌توان گفت: ماست یک ماده پروبیوتیک طبیعی است؛ مگر اینکه در تهیه آن از میکروب‌های پروبیوتیک استفاده شود.
این کارشناس ارشد تغذیه، افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند و یا دچار اسهال یا سوء تغذیه هستند را در اولویت مصرف پروبیوتیک‌ها دانست و گفت: مصرف آن باعث بهبودی کارایی سیستم گوارشی می‌شود که این امر سبب هضم بهتر غذا شده و در نتیجه دسترسی به پروتیین و انرژی افزایش می‌یابد؛ همچنین کاهش عوارض عدم تحمل به لاکتوز و کلسترول خون را نیز به دنبال دارد.
نجفی اضافه کرد: اگر مصرف پروبیوتیک به صورت روزانه و منظم باشد می‌تواند اثری دو چندان بر سلامت افراد داشته باشد؛ مصرف زیاد این ماست‌ها برای سلامتی ضرری ندارد، اما مصرف زیر ۲۰۰ میلی لیتر در روز، اثربخشی کافی ندارد.
او با بیان اینکه مواد غذایی مثل موز، خرما، مارچوبه، عسل، کاسنی، سیر و پیاز، گوجه فرنگی، جودوسر و کنگرفرنگی دارای موادی هستند که باعث می‌شود باکتری‌های پروبیوتیک بهتر رشد کنند، گفت: بودن این مواد نیز در رژیم غذایی توصیه می‌شود.
این کارشناس ارشد تغذیه، توصیه کرد: بهتر است مصرف مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.